Logo Karkonoskiego Sejmiku Osób niepełnosprawnych

Zapra­sza­my na fini­saż i wernisaż!

Aga­ta Zby­lut. Pamię­taj o obiet­ni­cy lep­sze­go jutra.

 

Fini­saż odbę­dzie się 15 maja 2021 r. o godz. 14:00 i 15:00. W Gale­rii
jed­no­cze­śnie może prze­by­wać 10 osób. Pro­si­my o wcze­śniej­sze
zgło­sze­nie chę­ci uczest­nic­twa w fini­sa­żu oraz poda­nie godzi­ny,
któ­rą Pań­stwo wybie­ra­cie. Zapi­sy odby­wa­ją się tele­fo­nicz­nie
(75/7526669) albo mailo­wo (‘bwa@jeleniagora.pl’,
W tro­sce o bez­pie­czeń­stwo pro­si­my o zasła­nia­nie w Gale­rii ust i nosa
oraz o zacho­wa­nie dystansu.

Patrząc na świat z kobie­cej per­spek­ty­wy moż­na dostrzec wie­le zja­wisk,
któ­re z męskiej są nie­wi­dzial­ne. Nie jest łatwo odna­leźć ten punkt
widze­nia. Trze­ba się tego nauczyć i nie jest to łatwe w świe­cie,
któ­ry codzien­nie prze­ko­nu­je nas, że męskie spoj­rze­nie jest
spoj­rze­niem obiek­tyw­nym, któ­re w jedy­nie słusz­ny spo­sób opi­su­je
świat. Gdy męż­czy­zna patrzy, oce­nia, wyra­ża swo­je zda­nie to po
pro­stu to robi. Gdy o swo­ich opi­niach i potrze­bach mówi kobie­ta, to
jest to wypo­wiedź femi­nist­ki. Od uro­dze­nia prze­ko­nu­je się nas, że
męski punkt widze­nia jest jedy­nie słusz­ny, obiek­tyw­ny, taki jest
„porzą­dek rze­czy”, „to jest nasza kul­tu­ra”. Tyle, że w tej
kul­tu­rze, my kobie­ty dosta­je­my zawsze gor­sze kar­ty. Zamiast uczyć nas
spraw­czo­ści uczy się nas pod­po­rząd­ko­wa­nia. Opa­no­wa­nie czyn­no­ści,
któ­re słu­żą innym takich jak: goto­wa­nie, sprzą­ta­nie, krzą­ta­nie; to
pod­sta­wa kobie­cej socja­li­za­cji. Nie uczy się nas pożą­dać, wręcz
odwrot­nie. Uczy się nas bycia pożą­da­ny­mi i tego w jaki spo­sób to
osią­gnąć. Jed­ną z naj­waż­niej­szych nauk jest cią­gła wal­ka z
wła­snym cia­łem o to, by dobrze wyglą­da­ło. Wska­zó­wek jest wie­le,
czę­sto pozo­sta­ją w sprzecz­no­ści i żad­na nie da ci pew­no­ści, że to
co robisz, robisz dobrze. Powin­naś się malo­wać, ale nie za bar­dzo, bo
będziesz wul­gar­na. Powin­naś się ubie­rać sek­sow­nie, ale nie za
bar­dzo, bo to nie­pro­fe­sjo­nal­ne i w dodat­ku może spro­wo­ko­wać męskie
myśli i emo­cje. A kobie­tę czy­ni się odpo­wie­dzial­ną nie tyl­ko za
swo­je emo­cje, ale rów­nież za te, któ­re wzbu­dza u innych. Powin­na
zado­wo­lić wszystkich.

PAMIĘ­TAJ O OBIET­NI­CY LEP­SZE­GO JUTRA to pro­jekt, w któ­rym przy­glą­dam
się temu jak wyglą­da­ła moja dro­ga eman­cy­pa­cji. Zaczę­ła się już na
stu­diach. Zaczę­łam się roz­glą­dać i opi­sy­wać to, co widzę
wła­sny­mi sło­wa­mi i obra­za­mi. Moimi prze­wod­nicz­ka­mi sta­ły się
artyst­ki femi­ni­stycz­ne. Ich pra­ce wzmac­nia­ły moje poczu­cie bycia
defa­wo­ry­zo­wa­ną, tego, że jako kobie­ta zawsze zaczy­nam z gor­szej
pozy­cji, a tam, gdzie chcia­ła­bym dojść wła­ści­wie nie ma kobiet,
więc bra­ku­je rów­nież wzor­ców jak to zro­bić nie naśla­du­jąc
męż­czyzn.

To rów­nież opo­wieść o tym, co z moją pew­no­ścią sie­bie i poczu­ciem
wła­snej war­to­ści zro­bi­ło ponad dwa­dzie­ścia lat prze­by­wa­nia w
rze­czy­wi­sto­ści, któ­ra jest budo­wa­na i oce­nia­na przez męż­czyzn i dla
męż­czyzn. Bycie w świe­cie, któ­ry nie rozu­mie i nie uwzględ­nia tego,
że bycie kobie­tą jest sytu­acją odręb­ną, tego że nasze kobie­ce
cia­ła żyją w cią­głym stra­chu przed napa­dem, gwał­tem, oce­ną tego
jak wyglą­da­my, gotu­je­my itp. Przez wszyst­kie te lata dawa­no mi do
zro­zu­mie­nia, że nie jestem u sie­bie, a mój kobie­cy punkt widze­nia jest
co naj­wy­żej pry­wat­ną subiek­tyw­ną oce­ną, z któ­rą nie powin­nam się
obno­sić. Pra­ce, któ­re wybra­łam na wysta­wę są czę­ścią pro­ce­su,
pod­czas któ­re­go nauczy­łam się to dostrze­gać i nazy­wać.
Ana­li­zo­wa­łam w nich sytu­acje, któ­re wymu­sza­ją na mnie
pod­po­rząd­ko­wa­nie się tzw. nor­mom kul­tu­ro­wym i tego jak się im nie
pod­po­rząd­ko­wy­wa­łam, nie raz pono­sząc bole­sne kon­se­kwen­cje. Im
wyraź­niej dostrze­gam ten sys­tem, tym gorzej się w nim czu­ję. Tym
bar­dziej chce mi się krzy­czeć i pła­kać z nie­spra­wie­dli­wo­ści i
bez­sil­no­ści.

Aga­ta Zbylut

Na wysta­wie poka­zu­je­my kil­ka­na­ście prac artyst­ki. Nie­któ­re z nich, tak
jak „Ponad mia­rę, ale w nor­mie” powsta­ły tuż po zakoń­cze­niu
stu­diów, inne zaś repre­zen­tu­ją kolej­ne okre­sy twór­czo­ści.
Zwień­cze­niem tego zesta­wu jest film, któ­ry jest pra­cą tytu­ło­wą i
zosta­nie poka­za­ny pre­mie­ro­wo. Film nada­je tej retro­spek­tyw­nej wysta­wie
nowe­go zna­cze­nia. Ma dwa obli­cza – oba mrocz­ne. Bazu­je na pra­cach,
powsta­ją­cych przez ostat­nie dwa­dzie­ścia lat i sta­wia je w roli nie­mych
świad­ków, któ­rzy „zezna­ją” prze­ciw­ko arty­st­ce. Wystę­pu­ją w nim
posta­cie zna­ne już z insta­gra­ma Aga­ty Zby­lut: boha­ter­ki (Bel­la i
Kura­tor­ka) i boha­ter (Joachim), w któ­re wcie­la się sama artyst­ka.
Posta­cie te w kon­wen­cji odwo­łu­ją­cej się do este­ty­ki fil­mów
bio­gra­ficz­nych począt­ko­wo obiek­tyw­ną opo­wieść zamie­nia­ją w hejt.
Zło, któ­re przy­cho­dzi z zewnątrz sta­je się uwew­nętrz­nio­ne a
artyst­ka zamie­nia się w swo­ją naj­za­cie­klej­szą hejterkę.

Auto­rzy fil­mu: pomy­sło­daw­czy­ni i aktor­ka Aga­ta Zby­lut, sce­na­rzy­sta
Marek Mar­do­se­wicz, mon­ta­ży­sta i ope­ra­tor Jakub Łącz­ny, dźwię­ko­wiec
i kom­po­zy­tor Łukasz Mar­kie­wicz, ścież­ka dźwię­ko­wa The Ghost COM­BI
CATS (Dia­na i Kor­dian Rön­n­berg), kostiu­my i sty­li­za­cja: Aga­ta Zby­lut,
Mag­da­le­na Arłu­kie­wicz, Beta Fryz, foto­gra­fie back­sta­ge Alek­san­dra
Hoj­czyk, pro­du­cent­ka kre­atyw­na Mag­da­le­na Swa­cha Komborska

Kura­tor­ka: Mag­da­le­na Swa­cha Kom­bor­ska.
Orga­ni­za­to­rzy wysta­wy: Gale­ria Sztu­ki BWA w Jele­niej Górze, Publish
Art.

_Film powstał dzię­ki wspar­ciu: Mia­sta Gdań­ska, Aka­de­mii Sztu­ki w
Szcze­ci­nie, Aka­de­mii Sztuk Pięk­nych w Gdań­sku, Cen­trum Sztu­ki
Współ­cze­snej Łaź­nia w Gdań­sku, Muzeum Sztu­ki w Łodzi oraz C&C
Part­ners, MILA Druki._
_Za oka­za­ną pomoc ser­decz­nie dziękujemy._
_Wystawę dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mia­sta Jele­nia Góra._

—————————————————————————————————————————

60 lat ist­nie­nia Jele­nio­gór­skie­go Towa­rzy­stwa Fotograficznego.

Wer­ni­saż: 21 maja 2021 r. od godz. 17:00

Otwar­cie pla­no­wa­ne jest przy ul. Dłu­giej 1. Po otwar­ciu Zwie­dza­ją­cy
będą zapra­sza­ni do Gale­rii BWA w gru­pach dzie­się­cio­oso­bo­wych. Wstęp
tyl­ko w masecz­kach. Pro­si­my o zro­zu­mie­nie i cierpliwość.

Zapra­sza­my na dwie dwie wystawy:

_Domek Myśliwski._
Na wysta­wę skła­da­ją się archi­wal­ne zdję­cia Jele­nio­gór­skie­go
Towa­rzy­stwa Foto­gra­ficz­ne­go wybra­ne z ponad 250 foto­gra­fii pocho­dzą­cych
z 15 ple­ne­rów o nazwie „Domek Myśliw­ski”. Ple­ne­ry te orga­ni­zo­wa­ne
w latach 1978–1990 zaowo­co­wa­ły nowym, innym spo­so­bem widze­nia i
foto­gra­fo­wa­nia Karkonoszy.

_Ku pamię­ci _(wystawa towa­rzy­szą­ca).
Na wysta­wę skła­da­ją się sta­re wyse­lek­cjo­no­wa­ne zdję­cia z archi­wum
Jele­nio­gór­skie­go Towa­rzy­stwa Foto­gra­ficz­ne­go oraz zdję­cia nowe
obec­nych, byłych i i nie­słusz­nie zapo­mnia­nych jego członków.

Komi­sarz wystaw: Wal­de­mar Grze­lak (czło­nek ZPAF, hono­ro­wy czło­nek
JTF).

_Współorganizator: Kar­ko­no­ski Park Narodowy._
_Sponsorzy wyda­rzeń w ramach jubi­le­uszu 60 lat JTF:_
_Fotoklub Rze­czy­po­spo­li­tej Pol­skiej Sto­wa­rzy­sze­nie Twórców,_
_Ładziński Zakła­dy Meta­lo­we Prokostal,_
_Muzyczne Radio._
_Patronat Hono­ro­wy Mar­szał­ka Woje­wódz­twa Dol­no­ślą­skie­go Ceza­re­go
Przybylskiego._
_Wystawę dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków finan­so­wych Mia­sta Jele­niej Góry._

————————————————————————————————————

Biu­ro Wystaw Arty­stycz­nych w Jele­niej Górze
ul. Dłu­ga 1, 58–500 Jele­nia Góra
tel. 75/7526669
www.galeria-bwa.karkonosze.com [1]
‘bwa@jeleniagora.pl’,
Face­bo­ok: Gale­ria BWA Jele­nia Góra
Insta­gram: bwa­je­le­nia­go­ra
You Tube: BWA Jele­nia Góra

Biu­ro czyn­ne od ponie­dział­ku do piąt­ku w godz. 8:00 — 16:00
Gale­ria czyn­na od ponie­dział­ku do piąt­ku w godz. 9:00 — 17:00, w
sobo­ty w godz. 10:00 — 16:00