Logo Karkonoskiego Sejmiku Osób niepełnosprawnych

Stra­te­gia i co dalej ?…

War­to się­gnąć historycznie

do wcze­śniej­szych opra­co­wać kon­cep­cji roz­wo­ju miast, gmin i obsza­rów Dol­ne­go Ślą­ska. To głów­na teza arty­ku­łu Lesz­ka Pie­czyń­skie­go  — “jele­nio­gó­rza­ni­na” z Wro­cła­wia, któ­ry wska­zu­je na wie­le nie­kon­se­kwen­cji przy budo­wa­niu nowych bytów. Kar­ko­no­skie Ini­cja­ty­wy Spo­łecz­ne wró­ci do słusz­nych jak soie wyda­je postu­la­tów Lesz­ka Pie­czyń­skie­go w naj­bliż­szym czasie

W załącz­ni­ku spra­woz­da­nie oraz infor­ma­cje poniżej.

 

Prze­sy­łam kolej­ne spra­woz­da­nie z opnio­wa­nia pro­gra­mu
OPIE­KI nad ZABYT­KA­MI WOJE­WÓDZ­TWA DOL­NO­ŚLĄ­SKIE­GO 2021–2024, zawie­ra
tyl­ko 3 wycin­ko­we opi­nie spo­śród licz­ne­go gro­na osób
“zaan­ga­żo­wa­nych” w pra­ce RFT, zresz­tą bar­dzo podob­nie  jak w spra­wie
wyda­nia opi­nii w przed­mio­cie zało­żeń doku­men­tu wyko­naw­cze­go pn.
„DOL­NO­ŚLĄ­SKA STRA­TE­GIA INTE­GRA­CJI SPO­ŁECZ­NEJ na 2021– 2030,
stąd też obser­wu­jąc dzia­łal­ność instu­men­tu, jakim jest Regio­nal­ne
Forum Tery­to­rial­ne (RFT), któ­re powin­no współ­pra­co­wać z Regio­nal­nym
Obser­wa­to­rium Tery­to­rial­nym (ROT) a chy­ba nie zabar­dzo to wycho­dzi.
Wyraź­nie
widać, że wyglą­da­ją­cy popraw­nie, model współ­za­rzą­dza­nia roz­wo­jem
regio­nów nie­speł­nia pokła­da­nych ocze­ki­wań, ponie­waż ponad 95 %
uczest­ni­ków nie jest w żaden spo­sób zin­te­gro­wa­nych wspól­ną
plat­for­mą kon­tak­tów
i czyn­nej wymia­ny wie­dzy, przez co nie  wyka­zu­je zbyt wiel­kie­go
zaan­ga­żo­wa­nia w roz­wią­zy­wa­nie pro­ble­mów regio­nu. Nie ma więc co
udawć, że wszyst­ko jest “ok” tyl­ko nale­ży zdia­gno­zo­wać przy­czy­nę
dla­cze­go ten pro­jekt
dol­no­ślą­skie­go RFT nie dzia­ła popraw­nie ! Obec­nie poja­wia się wie­le
ini­cja­tyw róż­ne­go rodza­ju plat­form par­ty­cy­pa­cyj­nych, któ­re się
świet­nie spraw­dza­ją i być może potrzeb­na jest nie­wiel­ka korek­ta w
mode­lu RFT, bo nie wypa­da
i kom­pro­mi­tu­je nie­umie­jęt­nośc wyko­rzy­sta­nie pre­kur­sor­skie­go
roz­wią­za­nia w tym zakre­sie, jakie zoda­ło nada­ne mu w Kra­jo­wej
Stra­te­gii Roz­wo­ju Regio­nal­ne­go 2010–2020. .

Powo­ła­nie Regio­nal­nych Forów Tery­to­rial­nych (RFT) oraz Regio­nal­nych
Obser­wa­to­riów Tery­to­rial­nych (ROT) nastą­pi­ło na pod­sta­wie zapi­sów
wyżej wspo­mnia­nej KRA­JO­WEJ STRA­TE­GII ROZ­WO­JU REGIO­NAL­NE­GO 2010–2020
(KSRR 2010–2020) jako obli­ga­to­ryj­ne narzę­dzia jej moni­to­ro­wa­nia jak
też pro­ce­su wdra­ża­nia w życie stra­te­gii roz­wo­ju każ­de­go z 16– stu
pol­skich regio­nów. W pierw­szych latach minio­nej deka­dy w latach 2011,
2012, czy­li w sytu­acji
w jakiej się zna­leź­li­śmy po poprzed­nim kry­zy­sie, któ­re­go nega­tyw­ne
skut­ki dla Euro­py, mia­ła zneu­tra­li­zo­wać uchwa­lo­na na pozio­mie UE,
stra­te­gia EURO­PA 2020,
https://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_part1_v1.pdf  Sytu­acja
z tam­te­go okre­su w dużym stop­niu przy­po­mi­na obec­ną, gdyż w pre­am­bu­le
tej stra­te­gii jest wyraź­ne nawią­za­nie do kry­zy­su 2008–2009. Stąd też
na począt­ku wdra­źa­nia tych klu­czo­wych stra­te­gii, poli­ty­cy i regio­nal­ni
decy­den­ci potrak­to­wa­li
rolę RFT i ROT dość poważ­nie, ale stop­nio­wo zaczę­ła nastę­po­wać
ero­zja mode­lu, któ­ry prak­tycz­nie utra­cił swo­je zna­cze­nie w latach
2018–2020. Uczest­ni­cząc od począt­ku w pra­cach RFT z ramie­nia Loży
Dol­no­ślą­skiej BCC i czu­jąc
nie­do­syt w zakre­sie wyko­rzy­sta­nia tych, bar­dzo dobrych moim zda­niem
narzę­dzi współ­za­rzą­dza­nia i par­ty­cy­pa­cji spo­łecz­nej w roz­wo­ju
regio­nal­nym, zabra­łem głos w spra­wie RFT pod­czas kon­sul­ta­cji
spo­łecz­nej pro­jek­tu nowej KSRR
na obec­ną deka­dę, czy­li do 2030 r. Ta kon­sul­ta­cja odby­ła się
dokład­nie 2‑wa lata temu w dniu 14.I.2019, Na tej kon­sul­ta­cji,
podzie­li­łem się reflek­sją nt. bra­ku ana­li­zy ewa­lu­acyj­nej KSRR
2010–2020, a tym samym o potrze­bie dosko­na­le­nia
RFT, któ­re sta­ło się bar­dziej fasa­dą dzia­ła­nia niż spraw­nym
narzę­dziem par­ty­cy­pa­cji i moni­to­ro­wa­nia reali­za­cji stra­te­gii, słu­żąc
bez­re­flek­syj­nej legi­ty­mi­za­cji każ­de­go pomy­słu admi­ni­stra­cji, na
któ­ry, ta uzna­ła, że powin­na mieć jakąś
spo­łecz­ną pod­kład­kę. Rów­nież w ten spo­sób dzia­ła­ła do nie­daw­na,
bo chy­ba wciąż jest w sta­nie zawie­sze­nia Dol­no­ślą­ska Rada
Gospo­dar­cza (DRG), któ­rej sekre­ta­rzo­wa­łem w latach 2004–2007.
Wystar­czy prze­śle­dzić histo­rię prac
RFT na prze­strze­ni lat 2010–2020, by pyta­nia jak udo­sko­na­lić
dzia­łal­ność RFT same nam przy­cho­dzi­ły do gło­wy i takie pyta­nia
powin­ni­śmy sobie posta­wić przed kon­sul­ta­cją tej klu­czo­wej stra­te­gii
jaką jest KSRR, uzna­wa­na
za naj­waż­niej­szą spo­śród 9‑ciu obo­wią­zu­ją­cych w Pol­sce i
przy­go­to­wy­wa­ną 2‑wa lata temu na kolej­ną peł­ną wyzwań deka­dę 2020-
2030. Pamię­ta­jąc w okre­sie 2008/ 2009 w któ­rym ogrom­ny roz­mach i
zna­cze­nie nada­no pra­com
poprze­dza­ją­cym, koń­czą­cą swo­ją misję w 2020 r. KSRR , to doku­ment
ten, prak­tycz­nie zaraz po uchwa­le­niu zna­lazł się w cie­niu, stąd tym
bar­dziej wypa­da­ło­by rze­tel­nie oce­nić efek­ty jego reali­za­cji oraz
oce­nić rolę RFT i ROT-ów.

Dosko­na­le­nie sys­te­mu zarzą­dza­nia i skom­pli­ko­wa­nej “kon­struk­cji“
poszcze­gól­nych Pol­skich regio­nów wyma­ga­ją takiej oce­ny, szcze­gól­nie
w świe­tle wypo­wie­dzi Pani dr Aldo­ny Wik­tor­skiej Święc­kiej.
zapre­zen­to­wa­nej pod­czas kon­sul­ta­cji
w dniu 14.I.2019 r, powin­ni­śmy wie­dzieć do jakie­go punk­tu doszli­śmy
po 8 latach reali­za­cji stra­te­gii z wyko­rzy­sta­niem wła­śnie RFT. i na
ile, to narzę­dzie poma­ga­ło nam kory­go­wać tra­jek­to­rię roz­wo­ju , tak -
by mając wie­dzę, pro­jek­to­wać
dal­szy ciąg roz­wo­ju Pol­skich regio­nów. Szko­da, że w trak­cie
kon­sul­ta­cji nie odnie­sio­no się do poru­szo­ne­go prze­ze mnie tema­tu
doty­czą­ce­go RFT i nie­ma żad­nej reko­men­da­cji na ile ten instru­ment jest
przy­dat­ny i jak nale­ży go dalej
wyko­rzy­sty­wać. Ówcze­sny uczest­ni­czą­cy w kon­sul­ta­cji Mini­ster
Inwe­sty­cji i Roz­wo­ju, Jerzy Kwie­ciń­ski oraz żaden z pozo­sta­łych
orga­ni­za­to­rów kon­sul­ta­cji nie odpo­wie­dział na moje pyta­nie o oce­nę
dzia­łal­no­ści tak waż­ne­go instu­men­tu
jak RFT, co wyszło tak, jak­bym pytał o coś cze­go nie było i nie
ist­nie­je a prze­cież Mini­ster Kwie­ciń­ski współ­uczest­ni­czył przy boku
pro­fe­so­ra J.Hausnera w pra­cach nad tym koń­czą­cym swo­ją misję
doku­men­tem. Według mnie jest rażą­cą
nie­kon­se­kwen­cją, że w nowo pro­jek­to­wa­nym i uchwa­lo­nym już doku­men­cie
KSRR 2030 nie ma żad­nej wzmian­ki o Regio­nal­nym Forum Tery­to­rial­nym,
któ­re w ten spo­sób tra­ci swo­je for­mal­ne umo­co­wa­nie, bo zapo­mi­na­my
dla­cze­go
i po co RFT zosta­ło utworzone.

Doku­ment nowej KSRR 2030 znaj­du­je się na stro­nie:
https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/krajowa-strategia-rozwoju-regionalnego,
i szcze­rze mówiąc do tej pory nie natra­fi­łem na żad­ną ana­li­zę
reali­za­cji stra­te­gii, odpo­wie­dzial­nej w minio­nej deka­dzie za roz­wój
regio­nal­ny w Pol­sce jak też ana­li­zy doty­czą­cej spo­so­bu dosko­na­le­nia
RFT.

Pozdra­wiam,

Leszek Pie­czyń­ski