Logo Karkonoskiego Sejmiku Osób niepełnosprawnych

“Rzecz­nik Praw Oby­wa­tel­skich” inter­we­niu­je w spra­wie opłat za RTV dla osób star­szych i schorowanych

Rzecznik Praw Oby stronaX400RPO za uła­twie­nia­mi dla osób star­szych i scho­ro­wa­nych w spra­wach opłat za rtv 

  • Oso­by star­sze, scho­ro­wa­ne i z nie­peł­no­spraw­no­ścia­mi skar­żą się Rzecz­ni­ko­wi Praw Oby­wa­tel­skich na pro­ble­my zwią­za­ne z funk­cjo­nu­ją­cym nadal mode­lem pobie­ra­nia opłat abo­na­men­to­wych za radio i tv 
  • Adam Bod­nar uwa­ża, że oso­by z nie­peł­no­spraw­no­ścia­mi nie powin­ne być zmu­sza­ne do oso­bi­stej wizy­ty na poczcie, aby potwier­dzać swe upraw­nie­nia do zwol­nie­nia z opłat. Dziś Pocz­ta Pol­ska S.A. wyma­ga od nich takich wizyt 
  • Według RPO, Pocz­ta Pol­ska S.A. powin­na roz­wa­żyć też uma­rza­nie postę­po­wa­nia egze­ku­cyj­ne­go wobec osób po 75. roku życia, któ­re do 2015 r. nie dopeł­ni­ły for­mal­nych warun­ków zwol­nie­nia z opłat abonamentowych 

RPO napi­sał do mini­stra infra­struk­tu­ry Andrze­ja Adam­czy­ka w związ­ku ze skar­ga­mi od oby­wa­te­li na pro­ce­du­ry pobie­ra­nia opłat abo­na­men­to­wych. Szcze­gól­ny nie­po­kój Rzecz­ni­ka budzi fakt, że wnio­ski o inter­wen­cje pocho­dzą naj­czę­ściej od osób star­szych, scho­ro­wa­nych, z nie­peł­no­spraw­no­ścia­mi – zazwy­czaj o niskim pozio­mie świa­do­mo­ści prawnej.

Nowe­la usta­wy z lip­ca 2015 r. o opła­tach abo­na­men­to­wych zwol­ni­ła oso­by, któ­re ukoń­czy­ły 75 lat, z obo­wiąz­ku skła­da­nia oświad­cze­nia o speł­nie­niu warun­ków do zwol­nie­nia z opła­ty oraz przed­kła­da­nia doku­men­tu potwier­dza­ją­ce­go wiek. Od tego cza­su Pocz­ta Pol­ska S.A., na pod­sta­wie reje­stru PESEL, usta­la wiek abo­nen­tów i sama zwal­nia ich z opłat.

Jak wska­zu­je Adam Bod­nar, nowe­li­za­cja nie roz­wią­za­ła jed­nak pro­ble­mu osób, któ­re ukoń­czy­ły 75. rok życia, a przed wej­ściem jej w życie 9 paź­dzier­ni­ka 2015 r. nie dopeł­ni­ły wymo­gów for­mal­nych (zło­że­nia oświad­cze­nia i doku­men­tu potwier­dza­ją­ce­go wiek). W takich przy­pad­kach oby­wa­te­le mogą zwra­cać się do Kra­jo­wej Rady Radio­fo­nii i Tele­wi­zji o umo­rze­nie zale­gło­ści w płatnościach.

W prak­ty­ce wią­że się to jed­nak z koniecz­no­ścią zaini­cjo­wa­nia odręb­ne­go postę­po­wa­nia przed KRRiT – o czym oby­wa­te­le nie­jed­no­krot­nie dowia­du­ją się zbyt póź­no, czy­li w toku trwa­ją­cej już egze­ku­cji. W opi­nii RPO, Pocz­ta Pol­ska S.A. powin­na roz­wa­żyć zanie­cha­nie ini­cjo­wa­nia postę­po­wań egze­ku­cyj­nych wobec takich osób. W spra­wach już wsz­czę­tych Pocz­ta Pol­ska S.A. – jako wie­rzy­ciel – mogła­by zaś roz­wa­żyć skła­da­nie wnio­sków o umo­rze­nie postę­po­wa­nia na pod­sta­wie prze­pi­sów usta­wy o postę­po­wa­niu egze­ku­cyj­nym w administracji.

W podob­ny spo­sób moż­na było­by roz­wią­zać pro­blem osób w wie­ku eme­ry­tal­nym, któ­re pobie­ra­ją niską ren­tę rodzin­ną, lecz nie są wyraź­nie wska­za­ne jako zwol­nio­ne z opłat za radio i tv. Ponad­to RPO sygna­li­zu­je mini­stro­wi pro­ble­my osób z nie­peł­no­spraw­no­ścia­mi, któ­rych scho­rze­nia unie­moż­li­wia­ją bądź znacz­nie utrud­nia­ją wizy­ty w pla­ców­ce pocztowej.

Cho­dzi o oso­by, któ­re nie mogą liczyć na pomoc np. rodzi­ny lub sąsia­dów w zała­twia­niu spraw urzę­do­wych. Wska­zu­ją oni, że Pocz­ta Pol­ska S.A. wyma­ga, aby oso­bi­ście skła­da­li w pla­ców­ce pocz­to­wej oświad­cze­nia potwier­dza­ją­ce upraw­nie­nie do zwol­nie­nia i sto­sow­ne doku­men­ty. „W prak­ty­ce powsta­je więc wąt­pli­wość, czy oso­by zamie­rza­ją­ce sko­rzy­stać ze zwol­nie­nia (tak­że oso­by z nie­peł­no­spraw­no­ścia­mi) powin­ny dopeł­nić wyma­ga­nych for­mal­no­ści wyłącz­nie w pla­ców­ce pocz­to­wej” – napi­sał Adam Bodnar.

Inne skar­gi oby­wa­te­li doty­czą bra­ku moż­li­wo­ści udo­ku­men­to­wa­nia wyre­je­stro­wa­nia odbior­ni­ka ze wzglę­du na znacz­ny upływ cza­su. Czę­sto docho­dzi bowiem do wsz­czy­na­nia postę­po­wań egze­ku­cyj­nych, mimo że oby­wa­te­le w odle­głej prze­szło­ści zgło­si­li zaprze­sta­nie uży­wa­nia odbior­ni­ka, np. po zmia­nie miej­sca zamiesz­ka­nia. Wów­czas Pocz­ta Pol­ska S.A. żąda przed­sta­wie­nia doku­men­tów o sku­tecz­nym wyre­je­stro­wa­niu odbior­ni­ka – nawet po upły­wie wie­lu lat. A doku­ment mógł być po pro­stu utra­co­ny z przy­czyn loso­wych, nie­za­leż­nych od danej oso­by. Ponad­to nie moż­na wyma­gać prze­cho­wy­wa­nia takich doku­men­tów w nie­skoń­czo­ność. RPO zwró­cił się do mini­stra o usto­sun­ko­wa­nie się do każ­de­go z przed­sta­wio­nych problemów.

V.7220.196.2015

za https://www.rpo.gov.pl/pl/content/rpo-za-ulatwieniami-dla-osob-starszych-i-schorowanych-w-sprawach-oplat-za-rtv