Logo Karkonoskiego Sejmiku Osób niepełnosprawnych

Ocze­ki­wa­ne przez Urzę­dy i śro­do­wi­sko zmia­ny w zakre­sie algo­ryt­mu, tj. środ­ków przy­zna­wa­nych przez PFRON na poszcze­gól­ne powiaty

niepełnosprawni w Juliix400Po kon­sul­ta­cjach z MOPS i Orga­ni­za­cja­mi Poza­rzą­do­wy­mi osób nie­peł­no­spraw­nych pre­zen­tu­je­my ocze­ki­wa­ne zmia­ny doty­czą­ce środ­ków PFRON pozo­sta­ją­cych w dys­po­zy­cji powiatów 

1. Bio­rąc pod uwa­gę dane, na pod­sta­wie któ­rych Zarząd PFRON przy­zna­je powia­tom środ­ki, jed­ną z nich jest Bp — licz­ba osób nie­peł­no­spraw­nych bez­ro­bot­nych i osób nie­peł­no­spraw­nych poszu­ku­ją­cych pra­cy w powie­cie (…) — te dane “zani­ża­ją” środ­ki, gdyż więk­szość klien­tów z nie­peł­no­spraw­no­ścia­mi wnio­sku­ją­cych do MOPS to oso­by bier­ne zawo­do­wo, nie­za­re­je­stro­wa­ne w PUP. Wnio­sek jest taki, aby licz­bę osób Bp nie brać pod uwa­gę przy wyli­cze­niu algo­ryt­mu, a oprzeć się jedy­nie o oso­by ze sta­tu­sem niepełnosprawności. 

2. Zmia­na zakre­su dzia­łal­no­ści wtz-ów, obec­na struk­tu­ra wtz nie daje żad­ne­go przy­go­to­wa­nia do pra­cy na otwar­tym czy zamknię­tym ryn­ku pracy,

oprócz np. infor­ma­tycz­ne­go; pozo­sta­łe, obec­ne  pra­cow­nie typu ręko­dzie­ło, arty­stycz­na itp. zbli­żo­ne są do dzia­łań śro­do­wi­sko­wych domów samopomocy;

3. Zmia­ny w zakre­sie zada­nia pn” zaopa­trze­nie w sprzęt reha­bi­li­ta­cyj­ny, orto­pe­dycz­ny i środ­ki pomoc­ni­cze”  — z zakre­su finan­so­wa­nia tego zada­nia win­no być wyklu­czo­ne dofi­nan­so­wa­nie do środ­ków czy­sto medycz­nych typu pie­lu­cho-majt­ki czy cew­ni­ki — powin­ny być one finan­so­wa­ne przez NFZ; a środ­ki zaosz­czę­dzo­ne win­ny być wyko­rzy­sta­ne np. w zakre­sie dofi­nan­so­wa­nia do tur­nu­sów rehabilitacyjnych;

4. Wpro­wa­dze­nie nowe­go zada­nia pn. “Finan­so­wa­nie asy­sten­ta oso­by nie­peł­no­spraw­nej” — dla indy­wi­du­al­nych osób nie­peł­no­spraw­nych. Kil­ku­na­sto­let­nia prak­ty­ka w tym zakre­sie wska­zu­je na koniecz­ność powo­ła­nia zawo­du asy­sten­ta oso­by nie­peł­no­spraw­nej bez ogra­ni­cze­nia jej zadań do funk­cji, któ­re okre­śla­ne są jako funk­cjo­nal­ne. Wią­że się to z licz­ny­mi postu­la­ta­mi o wpro­wa­dze­nie asy­sten­tu­ry osób nie­peł­no­spraw­nych tak­że do usług turystycznych.

5. Przy obli­cza­niu wyso­ko­ści środ­ków dla poszcze­gól­nych powia­tów (algo­rytm) zamiast wskaź­ni­ka “licz­ba osób nie­peł­no­spraw­nych bez­ro­bot­nych i poszu­ku­ją­cych pra­cy zare­je­stro­wa­nych w PUP” zastą­pić ” licz­ba osób nie­peł­no­spraw­nych w powiecie”

6. Wzrost środ­ków dla powia­tów na obsłu­gę z 2,5% do 5% (w tym dodat­ko­wo wpro­wa­dzić pro­mo­cję i ewaluację).

7. Zmniej­sze­nie ilo­ści transz pod­czas prze­ka­zy­wa­nia środ­ków do powia­tu do max 4 transz; obec­nie jest min. 12.

8. Wpro­wa­dze­nie jed­no­li­tych pro­gra­mów kom­pu­te­ro­wych dla pra­cow­ni­ków obsłu­gu­ją­cych zada­nia z zakre­su reha­bi­li­ta­cji zawo­do­wej i spo­łecz­nej, w celu ulep­sze­nia i ujed­no­li­ce­nia zasad dot. pra­wi­dło­wej dys­try­bu­cji środ­ków PFRON.

9. Orga­ni­za­cja cyklicz­nych szko­leń dla pra­cow­ni­ków obsłu­gu­ją­cych oso­by niepełnosprawne.

10. W ramach pro­gra­mu pilo­ta­żo­we­go “Aktyw­ny samo­rząd” uru­cho­mić dofi­nan­so­wa­nie do zaku­pu wóz­ka elektrycznego.

11. W ramach pro­gra­mu celo­we­go “Pro­gram wyrów­ny­wa­nia róż­nic mię­dzy regio­na­mi III” zwięk­szyć % dofi­nan­so­wa­nia, przede wszyst­kim w zakre­sie likwi­da­cji barier w urzędach.

Jest to wnio­sek powta­rza­ją­cy się od lat ze stro­ny klien­tów JST. W przy­pad­ku uwag i zgło­szeń pro­si­my kon­tak­to­wać się biu­rem KSON lub MOPS w Jele­niej Górze.