Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Osoby niepełnosprawne, chore oraz osoby z ich otoczenia są szczególnie narażone na stresujące sytuacje. Dlatego szczególnie ważne jest regularne dbanie o równowagę i dobre samopoczucie. Skuteczne radzenie sobie ze stresem często wymaga zmiany stylu życia. Poniżej znajdą Państwo kilka pomysłów jak to zrobić.

  • Przyjrzyj się stawianym sobie celom i wymaganiom wobec siebie i zadbaj o to aby były one realistyczne. Niejednokrotnie zdarza się, że chcąc powrócić do sprawności po chorobie lub też opiekując się chorym członkiem rodziny stawiamy wobec siebie oczekiwania, którym nie możemy sprostać. W ostateczności powoduje to w nas dużą frustrację i naraża nas na ogromny stres. Pamiętaj też by podejmować wyzwania i realizować swoje marzenia.
  • W trudnych sytuacjach staraj się być elastycznym i patrzeć na problem z różnych perspektyw. Pamiętaj o tym, że stres powoduje zawężenie myślenia oraz postrzegania, dlatego to, że nie widzisz rozwiązań nie oznacza, że ich nie ma. Analiza sytuacji z różnych stron pomoże znaleźć nowe sposoby rozwiązania problemu.
  • Bądź świadomy własnych braków i ograniczeń i pamiętaj, że ideałów nie ma. Nie staraj się być perfekcyjny i akceptuj siebie takim jaki jesteś.
  • Bądź wrażliwy na własne potrzeby fizyczne, psychiczne, duchowe, emocjonalne i społeczne.
  • Naucz się odpoczywać i relaksować. Zaczynaj dzień bez pośpiechu i naucz się relaksować po całym dniu.
  • Dbaj o własne ciało, ćwicz tak jak potrafisz, regularnie dbaj o swoje zdrowie. Dbaj o dietę i wypoczywaj.
  • Odreagowuj stres za pomocą ćwiczeń fizycznych.
  • Zwracaj uwagę na drobne radości codziennego życia i ciesz się nimi.
  • Pamiętaj, że wsparcie społeczne jest jednym z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie ze stresem. Twórz więc satysfakcjonujące relacje z innymi i przebywaj wśród ludzi.
  • Używaj poczucia humoru.

Na koniec pamiętajmy, że stres może być naszym przyjacielem. Pojawiając się w sytuacjach dla nas obciążających pokazuje nam, że powinniśmy zwolnić, zadbać o siebie, zmienić nasz styl życia lub sposób myślenia i zadbać o siebie. Słuchajmy więc swojego organizmu i nie lekceważmy płynących od niego sygnałów.