Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Agresja- wszelkie działanie (fizyczne lub słowne), którego celem jest wyrządzenie krzywdy fizycznej lub psychicznej- rzeczywistej bądź symbolicznej- jakiejś osobie lub czemuś, co ją zastępuje. Agresja jest zazwyczaj reakcją na frustrację, jest też przejawem wrogości.

Czynnikami wywołującymi agresję mogą być:

  • frustracja- powstaje ona wówczas, gdy pojawia się przeszkoda utrudniająca lub uniemożliwiająca osiągnięcie jakiegoś celu.
  • ból fizyczny, ale często zależy to od sytuacji w jakiej on powstaje.
  • niezaspokojenie podstawowych potrzeb człowieka: miłości i bezpieczeństwa
  • może być wynikiem przejmowania zachowań agresywnych od obserwowanych osób

Przyczyny tkwiące w rodzinie :

  • brak ciepła, zaangażowania, zainteresowania sprawami dziecka
  • brak kontaktu z dzieckiem, pozostawienie go na długo w placówce i nie interesowanie się nim
  • zorientowanie dorosłych na wartości konsumpcyjne i nie spędzanie czasu wolnego z dziećmi
  • pobłażliwość i przyzwolenie dla dziecka na stosowanie agresji wobec innych
  • brak jasnego przekazu co jest dobre, a co złe
  • brak jasno wyznaczonych granic – jak dziecku wolno się zachować , a jak nie
  • stosowanie agresji i przemocy przez rodziców w kontaktach między dorosłymi i w stosunku do samego siebie
  • wychowanie w duchu „dziecko nie ma głosu”
  • rozwiązywanie konfliktów i napięć domowych metodami „siłowymi”
  • kryzysy domowe (kłótnie, rozwód rodziców)
  • podwójne wzorce zachowań (co innego mówi, co innego robi)
  • gorący temperament samego dziecka
  • pogarszanie się sytuacji ekonomiczno-społecznej co powoduje ograniczenie możliwości zaspokajania potrzeb

Wpływ grupy rówieśniczej:

Dzieci mogą przyłączać się do prześladowania kolegów, ponieważ:

  • naśladują osobę z grupy, ocenianą przez nich pozytywnie (odważna, silna), która zachowuje się agresywnie; oni sami często są niepewni swej pozycji w grupie
  • widzą, że używający przemocy uczeń odnosi korzyści, nie traci swej popularności
  • naśladujący uczeń stosujący przemoc nie spotyka się z negatywnymi konsekwencjami ze strony dorosłych
  • w grupie rozmywa się odpowiedzialność (jeżeli jest się jednym z wielu odpowiedzialność słabnie i zmniejsza się poczucie winy

Do zadań rodziców należy:

  • kontrola czasu spędzanego przed telewizorem i komputerem;
  • recenzowanie oglądanych przez dziecko programów;
  • właściwe oddziaływania wychowawcze, uczenie społecznie akceptowanych zachowań ;
  • aktywne włączanie dziecka w życie rodzinne, wspólne spędzanie wolnego czasu w sposób ciekawy i inspirujący dla dziecka;
  • wdrażanie dziecka do obcowania z kulturą, sztuką, techniką;
  • utrzymanie więzi emocjonalnych rodziny;
  • znajomość środowiska rówieśniczego swojego dziecka;
  • właściwe i szybkie reagowanie na zaobserwowane niepokojące przejawy zachowania dziecka;
  • w sytuacji, gdy sami nie mogą poradzić sobie z problemem – szukanie pomocy u specjalisty

Marzena Kras – Oleszczak – Stowarzyszenie Dobrej Nadziei