Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Mózg, mimo iż stanowi tylko 2% naszej masy ciała, zużywa prawie jedną czwartą dostarczanej organizmowi energii. Nie zadowoli się byle czym. Co lubi najbardziej i jak o niego zadbać w smaczny sposób?

Nasz mózg działa na glukozę, bez niej komórki nerwowe już po 15 minutach zaczynają obumierać. Glukoza pozyskiwana jest z węglowodanów. Planujesz rzucić się na czekoladki i cukierki dla dobra intelektu? Aby zasilić organ, wskazane jest spożywanie raczej cukrów złożonych pochodzących z pełnoziarnistych produktów, takich jak chleb razowy, nieprzetworzone płatki zbożowe czy brązowy ryż i kasze.

Cukry proste w postaci słodyczy, białego pieczywa czy ciastek co prawda bardzo szybko podniosą poziom glukozy, ale tylko na krótki czas, bo organizm wydzieli duże ilości insuliny i gwałtownie obniży poziom cukru we krwi. W wyniku tego mózg znów zostanie pozbawiony zasilania. Warto pamiętać, że cukry proste obciążają trzustkę i mogą prowadzić do nadwagi. Sięgaj po nie tylko w sytuacjach awaryjnych, kiedy potrzebujesz zasilenia komórek mózgowych w tempie ekspresowym.

Nie jest tajemnicą, że podczas intensywnego wysiłku umysłowego mózg zużywa więcej glukozy. Nie dziw się, że gdy twój intelekt jest pochłonięty trudnymi zadaniami, mózg zaczyna się dopominać o dostawę węglowodanów. Naukowcy zaznaczają, że nie wszyscy potrzebujemy ich tyle samo. Jak twierdzą, mózgi osób o wyższym poziomie IQ nie tylko są bardziej wydajnie, ale też zużywają mniej glukozy niż te osób mniej inteligentnych.

Tak czy inaczej, i jednym i drugim polecane jest własnoręcznie przygotowane musli. Robiąc je samodzielnie, masz pewność, że składniki będą najwyższej jakości (zwykłe płatki owsiane, jęczmienne czy ryżowe kupowane osobno nie zawierają dodatku cukru i są zdecydowanie tańsze). Do smaku i dla zdrowia możesz dodać prażone orzechy i słodki akcent w postaci świeżych bądź suszonych owoców.