Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Niektóre diety służące zrzuceniu zbędnych kilogramów spełniają to zadanie, ale grożą niedoborem substancji odżywczych.

      Jedyna dieta, która powoduje spadek wagi i nie prowadzi do niedoborów, to dieta zrównoważona. To ją właśnie zalecają dietetycy. Polega na tym, że jemy właściwie wszystko, tylko we właściwych ilościach i o odpowiednich porach. Niestety, daje dość powolny spadek wagi. Dlatego niektórzy uciekają się do diet, które wprawdzie przynoszą szybki efekt, ale ze szkodą dla zdrowia. Wymagają one uzupełniania składników odżywczych.

Najpopularniejsze z nich to:

Monodieta. Polega na tym, że przez kilka-kilkanaście dni jemy głównie jedną potrawę. Słynna jest dieta kapuściana, która obiecuje utratę nawet kilku kilogramów w tygodniu.

Jak sobie radzić? Jednostronne diety zawsze powodują niedobory. Dlatego warto poprosić w aptece o dobry preparat, zawierający witaminy i minerały. Szczególnie ważne są: wit. D, kwas foliowy, magnez i wapń oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (szczególnie omega-3), błonnik i antyoksydanty. Monodiety zubożają także menu o witaminy C, z grupy B, wapń, żelazo, potas i cynk.

Dieta beztłuszczowa: Polega na całkowitej rezygnacji z tłuszczu. Spożywa się beztłuszczowe mleko, beztłuszczowe jogurty, bardzo chude mięso. Jak sobie radzić: Przy takiej diecie chudniemy, ale pozbawiamy organizm wszystkich witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Są to m.in. wit. A, D, K, E. Trzeba dostarczyć ich w postaci preparatów.

Dieta bezwęglowodanowa: Wśród lekarzy budzi wiele kontrowersji, ale odchudzające się kobiety bardzo sobie chwalą jej szybkie efekty. Jedną z odmian takiej diety jest np. dieta kopenhaska, która wyklucza z menu całkowicie pokarmy zbożowe. To prowadzi do braku witamin, minerałów oraz błonnika pokarmowego, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Jak sobie radzić? Osoby stosujące dietę bezwęglowodanową powinny przyjmować preparat wielowitaminowy i wielomikroelementowy, możliwie wszechstronny. A także zażywać regularnie preparaty błonnikowe.

Dieta białkowa: Słynie z tego, że przyspiesza przemianę materii, co z kolei powoduje szybki spadek wagi. Przy swej skuteczności, jest podejrzewana o negatywne skutki dla zdrowia. Jak sobie radzić? Jako że w takiej diecie jest bardzo mało błonnika i w związku z tym dochodzi do częstych zaparć, konieczne jest przyjmowanie preparatów zawierających tę substancję.

Nadmierna ilość białka bardzo obciąża wątrobę i nerki, dlatego dobrze jest stosować preparaty osłaniające te narządy. Trzeba też przyjmować witaminy z grupy B, bo drastyczna eliminacja pieczywa, kasz, makaronu prowadzi do ich niedoborów. Bezpieczne diety odchudzające: Zrównoważona – ustalana indywidualnie przez dietetyka pod kątem potrzeb danego organizmu. Śródziemnomorska – warzywa i owoce, nasiona, ryby, oliwa, produkty z razowej mąki.