Logo Karkonoskiego Sejmiku Osób niepełnosprawnych

Dostęp­ność plus – waż­ne nie tyl­ko dla niepełnosprawnych

Zapra­sza­my do lektury…

Od 06.09.2021r. czy­li pra­wie za rok oby­wa­te­le będą mogli w try­bie skar­go­wym doma­gać się przy pro­ce­do­wa­niu w ich spra­wach zacho­wa­nia warun­ków usta­wy z dnia 19.07.2019r. ogło­szo­nej w Dz.U. 2019 poz. 1696. o zapew­nia­niu dostęp­no­ści oso­bom ze szcze­gól­ny­mi potrze­ba­mi. Do obo­wiąz­ków jed­no­stek samo­rzą­du tery­to­rial­ne­go wyni­ka­ją­cych z usta­wy o zapew­nia­niu dostęp­no­ści nale­ży popra­wa dostęp­no­ści admi­ni­stra­cji publicz­nej, w tym jed­no­stek samo­rzą­du tery­to­rial­ne­go, tj. wszyst­kich urzę­dów. Sko­rzy­sta­ją na tym nie tyl­ko oso­by ze szcze­gól­ny­mi potrze­ba­mi czy­li oso­by z nie­peł­no­spraw­no­ścia­mi, star­sze, czy takie któ­re ze wzglę­du na oko­licz­no­ści  tym­cza­so­wo mają ogra­ni­czo­ną mobil­ność czy per­cep­cję. Dostęp­ność pozy­tyw­nie odczu­ją wszy­scy klien­ci, a tak­że pra­cow­ni­cy urzędów.

W zakre­sie popra­wy archi­tek­to­nicz­nej nale­ży zapew­nić wol­ne od barier pozio­me i pio­no­we prze­strze­nie komu­ni­ka­cyj­ne budyn­ków, naj­le­piej poprzez win­dy, pod­no­śni­ki, plat­for­my, pod­jaz­dy i odpo­wied­nio sze­ro­kie drzwi, dostęp do wszyst­kich pomiesz­czeń, z wyłą­cze­niem pomiesz­czeń tech­nicz­nych w budynku.

W zakre­sie dostęp­no­ści cyfro­wej nale­ży sto­so­wać się do prze­pi­sów usta­wy z dnia 4 kwiet­nia 2019 r. o dostęp­no­ści cyfro­wej stron inter­ne­to­wych i apli­ka­cji mobil­nych pod­mio­tów publicz­nych. Ozna­cza to, że stro­na inter­ne­to­wa  pod­mio­tu musi być dosto­so­wa­na do potrzeb osób z nie­peł­no­spraw­no­ścia­mi zgod­nie z normą.

W zakre­sie dostęp­no­ści infor­ma­cyj­no-komu­ni­ka­cyj­nej nale­ży zapewnić:obsługę klien­tów z wyko­rzy­sta­niem pocz­ty elek­tro­nicz­nej, SMS, MMS, stro­ny inter­ne­to­wej, lub przez wyko­rzy­sta­nie zdal­ne­go dostę­pu onli­ne do usłu­gi tłu­ma­cza Pol­skie­go Języ­ka Migo­we­go onli­ne, insta­la­cję urzą­dzeń lub innych środ­ków tech­nicz­nych do obsłu­gi osób sła­bo­sły­szą­cych, w szcze­gól­no­ści pętli induk­cyj­nych, sys­te­mów FM lub urzą­dzeń opar­tych o inne tech­no­lo­gie, któ­rych celem jest wspo­ma­ga­nie sły­sze­nia oraz na stro­nie inter­ne­to­wej urzę­du infor­ma­cje o zakre­sie jego dzia­łal­no­ści w posta­ci elek­tro­nicz­ne­go pli­ku zawie­ra­ją­ce­go tekst odczy­ty­wal­ny, nagra­nia tre­ści w pol­skim języ­ku migo­wym oraz infor­ma­cji w tek­ście łatwym do czy­ta­nia (ETR), waż­ne, że każ­dy oby­wa­tel będzie mógł od 06.09.2021r. wnio­sko­wać do urzę­du o wybór spo­so­bu komu­ni­ka­cji.

W zakre­sie komu­ni­ka­cji i trans­portu zle­ca­jąc wyko­ny­wa­nie publicz­ne­go trans­por­tu zbio­ro­we­go przy udzie­la­niu zamó­wie­nia publicz­ne­go w spe­cy­fi­ka­cji istot­nych warun­ków zamó­wie­nia, nale­ży uwzględ­nić potrze­by osób nie­peł­no­spraw­nych i osób o ogra­ni­czo­nej zdol­no­ści rucho­wej. W przy­pad­ku obiek­tów zabyt­ko­wych nale­ży zasto­so­wać dostęp alternatywny.

Każ­dy urząd lub jed­nost­ka orga­ni­za­cyj­na musi do 31 mar­ca 2021 r., a następ­nie co kolej­ne 4 lata, spo­rzą­dzać krót­ki raport o sta­nie zapew­nia­nia swo­jej dostępności.

Od 30 wrze­śnia 2020r. każ­dy wójt, bur­mistrz, pre­zy­dent mia­sta, sta­ro­sta i mar­sza­łek woje­wódz­twa powi­nien wyzna­czyć dla swo­je­go urzę­du i ewen­tu­al­nie jed­no­stek pod­le­głych) koordynatora/koordynatorów ds. dostępności.

Prak­tycz­ne infor­ma­cje doty­czą­ce spo­so­bu wdro­że­nia w pod­mio­tach publicz­nych powyż­szych wyma­gań zosta­ły uję­te w porad­ni­ku znaj­du­ją­cym się na stro­nie inter­ne­to­wej:https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/86832/Poradnik_wdrazanie.pdf oraz na stro­nie www.kson.pl

Opra­co­wa­ła Ewe­li­na Szeląg.

KAMPANIA "I'M JUST LIKE YOU"


This will close in 20 seconds