Wernisaż: 12 kwietnia (piątek) o godz. 17.00 Wystawa potrwa do 11 maja 2019 r.
Obrazy Bogumiły Twardowskiej-Rogacewicz urzekają harmonią kompozycji. Agata Rome-Dzida pisze w tekście towarzyszącym wystawie, że Artystka ucieka od realnych form i kształtów, które mogłyby wywołać skojarzenia z konkretnym przedmiotem czy zjawiskiem. Jedynym wyjątkiem są elementy pejzażu. Karkonosze, u stóp których mieszka i pracuje, zawsze ją pociągały. Pejzaże Twardowskiej-Rogacewicz są esencją krajobrazu. Pozbawione szczegółów, skupione na dominujących liniach i plamach barwnych, jakie tworzą realne formy, są ich artystycznym uogólnieniem. Na przeciwległym biegunie znajduje się cykl abstrakcji. Doskonale widać w nim ewolucję artystki, która ostatecznie odważyła się na próbę opisu samej energii. Dla Twardowskiej-Rogacewicz kolor jest energią. Na wystawie w BWA zaprezentujemy obrazy czysto abstrakcyjne, uwolnione od nadmiaru znaczeń oraz współczesne pejzaże malarskie, w których abstrakcja ewoluuje w stronę przedstawień realistycznych.
Bogumiła Twardowska – Rogacewicz (ur. 1960) absolwentka wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1990 r. uzyskała dyplom z zakresu projektowania graficznego w klasie prof. Jana Jaromira Aleksiuna. Zajmuje się projektowaniem graficznym i malarstwem. W dorobku ma ponad 30 wystaw indywidualnych oraz udział w wielu prezentacjach zbiorowych. Jest autorką plakatów do spektakli, festiwali muzycznych, filmowych oraz dla Muzeum Karkonoskiego i Biura Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze. Zajmowała się również projektowaniem scenografii i kostiumów teatralnych. Wystawa zrealizowana przy pomocy finansowej Miasta Jelenia Góra.
Migawki ze współczesnego świata sztuki
Cykl wykładów dra Huberta Bilewicza (Uniwersytet Gdański) w Galerii BWA w Jeleniej Górze, 15–16 kwietnia 2019 r.
1. Świat sztuki w błyskach fleszy: wielkie współczesne imprezy artystyczne. Wykład na temat instytucjonalnego i globalnego charakteru art world’u w kontekście ostatnich edycji Biennale Weneckiego oraz Documenta (Kassel, Ateny). 15 kwietnia (poniedziałek), godz. 12.00
2. Północ patrzy na południe: sztuka w obliczu aktualnych kryzysów społecznych. Porozmawiamy o odpowiedziach artystów na globalne wyzwania i lokalne kryzysy, wierze w sprawczą moc sztuki i beznadziei twórców, z perspektywy ostatnich edycji Biennale Weneckiego oraz Documenta (Kassel, Ateny). 15 kwietnia (poniedziałek), godz. 17.00
3. Młody Picasso: nestor współczesności. Wykład dotyczył będzie edukacji i kariery artystycznej jednego z najważniejszych twórców XX wieku; determinacji i nonszalancji; blaskach i cieniach młodości, w świetle niedawnej paryskiej wystawy „Picasso. Bleu et rose”. 16 kwietnia (wtorek), godz. 12.00
4. Damien Hirst: (de)mistyfikator historii sztuki. Hubert Bilewicz opowie o weneckim projekcie wystawienniczym Hirsta „Treasures from the Wreck of the Unbelievable”, mistyfikacjach artystycznych, sztuczności sztuki, fake news’ach i mechanizmach marketingowych w świecie sztuki oraz statusie artysty – celebryty. 16 kwietnia (wtorek), godz. 17.00 Hubert Bilewicz — historyk sztuki, nauczyciel akademicki, edukator. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się badawczo sztuką nowoczesną, w szczególności historią architektury i dizajnu w XX wieku.
WSTĘP: 2 – 5 zł Organizatorzy: BWA w Jeleniej Górze i Rotary Club Karpacz – Karkonosze.
Partner: Rotary Club Jelenia Góra.
Wykłady dofinansowane są z dochodów uzyskanych podczas aukcji dziel sztuki 2018 r.
Biuro Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze ul. Długa 1, 58–500 Jelenia Góra tel. 75 7526669, 75 7675132
www.galeria-bwa.karkonosze.com bwa@jeleniagora.pl
Biuro czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 — 16:00
Galeria czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 — 17:00, w soboty w godz. 10:00 — 16:00.
Działalność BWA jest finansowana z budżetu Miasta Jeleniej Góry.