Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

W ostatnią sobotę września ponad trzydziestoosobowa grupa członków i sympatyków Stowarzyszenia Inwalidów Wzroku oraz członkowie Jeleniogórskiego Klubu Nordic Walking CROSS spotkali się przy schronisku Orle w górach Izerskich. Spotkanie poprzedziła turystyczna rozgrzewka, czyli pięciokilometrowy spacer od Polany Jakuszyckiej do schroniska Orle. Uczestnicy wycieczki trasę pokonali bez specjalnego zmęczenia i nic w tym dziwnego – przez ostatnie lato grupa ćwiczyła kondycję i turystyczne umiejetności w posługiwaniu się kijkami. Przewodnik i instruktor Nordic Waliking Janusz Jachnicki, podobnie jak w przypadku poprzednich wycieczek tak i teraz korygował sposób posługiwania się sprzętem. Od właściwej techniki korzystania z kijków zależy bowiem bardzo wiele i warto się tych podstaw nauczyć.

Przypomnieć chyba warto, że nordic walking, to forma marszu ze specjalnymi kijkami wymyślona w Finlandii w latach dwudziestych ubiegłego wieku jako całorocznyb trening dla narciarzy biegowych. Ta forma rekreacji przeżywa od ponad piętnastu lat prawdziwy renesans ze względu na możliwość uprawiania w zasadzie przez każdego – bez względu na wiek, kondycję czy tuszę. Nordic walking można uprawiać zarówno nad morzem, w lesie, parku czy w górach – przez cały rok. Dobrze jest rozpocząć uprawianie nordic walking pod okiem instruktora, który nauczy prawidłowej techniki marszu i pomoże dobrać odpowiednie kije. Godne podkreślenia są także wszechstronne zalety nordic walking, który pozwala osiągnąć takie korzyści zdrowotne jak: usprawnienie układu oddechowego i sercowo naczyniowegoa także zwiększenie poboru tlenu przeciętnie o 20-58 procent, w zależności od intensywności wbijania kijków. Rozwija też wszystkie mięsnie kończyn dolnych i prostowników kończyn górnych, wzmacniając mieśnie tułowia oraz zwiększając mobilność górnego odcinka kręgosłupa i łagodząc napięcia mięśniowe w okolicy barków. Niewielkie obciążenie stawów u osób ćwiczących nordic walking sprawia, że jest zalecany osobom otyłym. Nie pogarsza także stanu obolałych stawów, zwłaszcza kolanowych . Ponadto w porównaniu ze zwykłym chodem, uprawiający nordic walking spala przeciętnie od 20% do 40% więcej kalorii. Kijki pomagają również w utrzymaniu lepszej postawy, równowagi i stabilności podczas chodu w trudnym terenie. Nordic walking można uprawiać zarówno nad morzem, w lesie, parku czy w górach – przez cały rok. Wyprawy dobrze jest rozpocząć pod okiem instruktora, który nauczy prawidłowej techniki marszu i pomoże dobrać odpowiednie kije.

Przy schronisku Orle zapłonęło ognisko, a jego gospodarz Pan Stanisław Kornafel Prezes Towarzystwa Izerskiego w Szklarskiej Porębie powitał gości opowiadając także o historii turystyki i planach Towarzystwa. Piękna pogoda i wspaniała atmosfera spotkania pozwoliły na czterokilometrową wyprawę do rzeki Izerki i z powrotem. Óxniej był czas na odpoczynek, pieczenie kiełbasek, śpiewy, recytacje i wspomnienia. Wspomnienia, bo klub Nordic Walinkg współpracujący ze Stowarzyszeniem Kultury Fizycznej Sportu i Turystyki Niewidomych i Słabowidzących CROSS przy ognisku podsumował akcję letnią 2013 w ranach której zorganizowano cztery wyprawy po Kotlinie Jeleniogórskiej: do Perły Zachodu, Podgórzyna, Cieplic i Jakuszyc. Łącznie oprócz 15 członków Klubu Nordic Walking w wycieczkach wzięło udział ponad 50 osób, głownie mieszkańców Jeleniej Góry z organizacji współpracujących z KSON. To nie koniec propozycji Inwalidów Wzroku na aktywny wypoczynek, o czym powiadomimy naszych czytelników wkrótce.

Grażyna Szablewska