Na wózku przez historię

2Dzięki dofinansowaniu z Urzędu Miasta w Karpaczu niepełnosprawni członkowie Stowarzyszenia Integracyjnego Osób Niepełnosprawnych Ruchowo „My też potrafimy” wraz z opiekunami i wolontariuszami odbyli bardzo interesującą i pełną wrażeń wycieczkę, podczas której odwiedzili wiele ciekawych miejsc i zapoznali się z historią naszego kraju od wczesnych wieków do współczesności.

W pierwszy dzień w drodze do Trójmiasta zwiedziliśmy Muzeum Archeologiczne w Biskupinie poświęcone archeologii i znajdujące się w częściowo zrekonstruowanej osadzie prehistorycznej.

Obok osady utworzono także wioskę średniowieczną, w której obejrzeliśmy rekonstrukcje wyrobów z tej epoki. Po rozległym terenie można poruszać się na wózku inwalidzkim utwardzonymi ścieżkami lub drewnianymi podestami. Jest też dostosowana toaleta. Nocleg był w Gdańsku w Schronisku Młodzieżowym. Do pokoi i łazienek bez problemu można było wjechać wózkiem. Były też w pełni dostosowane toalety.3

Kolejne dwa dni zajęło nam intensywne zwiedzanie.

W Gdańsku spacerowaliśmy po nabrzeżu z Żurawiem i Gdańskiej Starówce, gdzie za dnia i przy świetle wieczornych lamp podziwialiśmy ratusz, Dwór Artusa i fontannę Neptuna. Bez wysiadania płynęliśmy statkiem, żeby zobaczyć Pomnik Obrońców Wybrzeża na półwyspie Westerplatte, upamiętniający polskich obrońców wybrzeża z września 1939 r. Obsługa statku osobom na wózkach pomaga dostać się na pokład. Niestety do publicznej toalety znajdującej przy nabrzeżu nie można wjechać wózkiem z powodu wąskich drzwi i ciasnych kabin.

5W pięknym wnętrzu katedry w Oliwie wysłuchaliśmy wspaniałego koncertu granego na słynnych organach. Podziwialiśmy również gotycką bazylikę Mariacką z bogatym wystrojem wnętrza.

W nowo otwartym w marcu tego roku Muzeum II Wojny Światowej obejrzeliśmy wystawę główną, która opowiada o tragicznym doświadczeniach II wojny światowej w Europie i na świecie, o jej genezie i skutkach, o ofiarach i sprawcach, o bohaterach i zwykłych ludziach.

Byliśmy również w Europejskim Centrum Solidarności, które znajduje się w pobliżu pomnika Poległych Stoczniowców 1970 oraz Bramy nr 2 dawnej Stoczni Gdańskiej im. Lenina i stojąca nieopodal Sali BHP, gdzie 31 sierpnia 1980 r. strajkujący podpisali porozumienie z rządem PRL. Na dwóch piętrach zwiedziliśmy wystawę stałą, dedykowaną historii Solidarno-ści i ruchów opozycyjnych. A z tarasu widokowego na dachu mogliśmy podziwiać piękną panoramę terenów postyczniowych oraz Starego i Głównego Miasta.

Nowe budynki obu muzeów są przystosowane dla osób z niepełnosprawnością.4

Po Gdańsku można przemieszczać się tramwajami. Po naciśnięciu przywołującego przycisku kierowca podchodzi i rozkłada platformę.

W Gdyni w dostępnym dla osób z niepełnosprawnością Akwarium oglądaliśmy niezwykłe okazy ryb, płazów i gadów pochodzących z różnych rejonów świata, a potem spacerowaliśmy po Skwerze Kościuszki podziwiając z zewnątrz piękne żaglowce - Dar Pomorza i Dar Młodzieży oraz okręt ORP „Błyskawica”.

W ostatni dzień wycieczki, w drodze powrotnej do domu zajechaliśmy do Malborka, gdzie zostaliśmy uroczyście i miło przyjęci w ratuszu przez Burmistrza miasta Marka Charzewskiego. Pan Burmistrz w skrócie opowiedział historię miasta. Następnie uczestnicy wycieczki opowiedzieli o swojej okolicy i atrakcjach Karpacza. Na koniec spotkania Panu Burmistrzowi został wręczony folder Stowarzyszenia oraz transparent z herbem Karpacza.

6Wycieczkę zakończyło zwiedzanie uznanego za największy na świecie pod względem powierzchni Zamku Krzyżackiego, usytuowanego na prawym brzegu Nogatu, w którym od 1961 r. znajduje się siedziba Muzeum Zamkowego w Malborku i który w 1949 r. zastał wpisany do rejestru zabytków, w 1994 r. uznany za pomnik historii, a w 1997 r. wpisany na listę świato-wego dziedzictwa UNESCO.

Po brukowanych zamkowych dziedzińcach ciężko jeździ się wózkiem inwalidzkim. Jest też kilka progów do paru pomieszczeń, które można pokonać z pomocą osób sprawnych. Większość zamku jest niedostępna dla osób na wózkach, ale dzięki zainstalowaniu platformy przy-schodowej jest możliwość zwiedzenia części komnat.

Przy dojściu do zamku i na dolnym dziedzińcu znajdują się dostosowane toalety. Niestety do toalety usytuowanej pod średnim dziedzińcem nie można było się dostać, ponieważ nie było osoby, która obsłużyłaby platformę przyschodową.

Wspólne przeżycia naszej 4-dniowej wielopokoleniowej wycieczki (uczestnicy mieli od lat 3 do 70+) bardzo wszystkich zintegrowały. Wszyscy trzymali się razem i pomagali sobie na wzajem. Mimo zmęczenia, smutno było kończyć wyjazd i rozstawać się.

Iwona Gucwa

Szukasz czegoś?

Pobierz Najnowszą Gazetę w PDF!

Kliknij aby pobrać gazety Tu i Teraz w wersji PDF

Pozostałe Projekty

Porady i Spotkania

Porady Prawne:

Masz pytanie lub problem, który wymaga porady. Zapraszamy do siedziby KSON. Darmowych porad udzielają;

• Adwokat Elżbieta Gac

Poradnictwo z zakresu:

• Problematyki Rodzinnej (problemy materialne, opiekuńczo-wychowawcze),
  • Pomocy Społecznej (świadczenia pieniężne i niepieniężne),

W każdy poniedziałek i czwartek w godzinach: 9.00 - 14.00 - Alicja Mroczkowska.

W sprawie konsultacji prosimy o kontakt z biurem KSON. Telefon 75 75 24 254, Telefon/fax - 75 75 23 183. Email: info@kson.pl

Porady Mediatora:

Kontakt: mediator.jeleniagora@gmail.com lub tel. 75 75 24 254, Telefon/fax - 75 75 23 183. Email: info@kson.pl

Uwaga: Osoby poszukujące pracy!

Uprzejmie informujemy Państwa, że istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnych porad psychologa - doradcy zawodowego. W trakcie kilku indywidualnych spotkań zbadamy Pańsywa predyspozycje zawodowe i określimy ścieżkę rozwoju zawodowego, dodatkowo udzielimy informacji o aktualnej sytuacji na rynku pracy (oferty pracy, kursy, szkolenia itp.).